2021. feb 09.

"A nőket arra kondícionálják, hogy ne higgyenek magukban." Petra De Sutter

írta: Miss Eszti
"A nőket arra kondícionálják, hogy ne higgyenek magukban." Petra De Sutter

sistersofeurope.com cikkének fordítása

Riporter: Louise Culot

Fotók: Mélanie Wenger

Interview of Petra De Sutter, Belgian transgender senator in the Belgian Federal Senate in Brussels.

Az 55 éves Petra de Sutter nőgyógyász professzor, a belgiumi Genti Egyetemi Kórház reproduktív orvoslásának vezetője és politikus. A kevés transznemű EP-képviselő egyike, és zöld jelöltként indul a 2019-es európai választásokon.

Karriered kezdete óta rendkívüli haladásnak lehetünk tanúi a reproduktív jogok terén. Hol nézel szembe ma a legtöbb kihívással: orvosi, társadalmi vagy jogi szinten?

Az elmúlt 20 évben a reproduktív orvoslás és a genetika etikai, társadalmi és politikai vonatkozásaival foglalkoztam. [Petra De Sutter egy könyv szerzője a technológia és a reproduktív orvoslás etikai határairól]. Hihetetlen előrelépéseket tettünk, és olyan dolgok, mint a petefagyasztás, a méhtranszplantáció és az őssejtkutatás sok embernek segítenek.

Ennek ellenére annyi etikai kérdésre kell válaszolnunk. Vegyük például a petesejtek kereskedelmi forgalomba hozatalát. Mi a helyzet az adományozók jogaival? Az embriók kiválasztásának és módosításának lehetősége szintén nagyon aggasztó. Néhány hónappal ezelőtt egy kínai orvos genetikailag módosított egy embriót, de fogalmunk sincs az eljárás kockázatairólMilyen céljai lehetnek ennek? Ez a súlyos betegségek megelőzésének módja? Tökéletesíti a gyermek tulajdonságait? Mindezek a kérdések megválaszolatlanok.

A kutatás folytatódik, és ez megváltoztatja a szaporodás világát. Flandriában a született gyermekek 7% -át orvosilag támogatott nemzéssel fogantatták, és ez a szám évről évre növekszik. Át kell gondolnunk a családi élet, a gyermekek és a családépítés megítélését. A célom az, hogy segítsek mindezen kérdések szabályozásában.

Belgiumban más európai országokból származó betegeket kezelsz. Támogatod a reprodukciós turizmust?

Minden tagállamnak megvan a saját, értékeken és etikán alapuló törvénye. Franciaországban a leszbikus párok nem férnek hozzá a reproduktív orvosláshoz, ezért néha Belgiumba jönnek emiatt. A béranyaság Franciaországban nem törvényes, de Belgiumban és Hollandiában igen. Kereskedelmi béranyaság létezik Görögországban, még akkor is, ha ez nem hivatalos…

Remélem, nagyobb lesz a harmonizáció az országok között, de ez nagyon lassú folyamat. Nyilvánvalóan vannak országok, amelyek korlátozzák a páciensek exportját. Az lenne az ideális, ha a harmonizáció egyenlőséget és egyenlő hozzáférést jelentene a reproduktív orvosláshoz minden pár, meleg és leszbikus számára számára is egyaránt. De ha ez még korlátozottabb hozzáférést jelent, akkor inkább nemet mondok.

A reproduktív turizmus létezik, és lehet jó vagy rossz is. Ha hosszú várólista van az adott országában, és a biztosítása megtéríti a gyorsabb külföldi kezelésért, akkor az jó dolog. De ha a betegek kereskedelmi béranyákért mennek Görögországba, akkor más véleményem van. Ez nem fekete-fehér kérdés, ami nem minden orvosi területre igaz.

Mi késztett a politikára? Szerinted a politika a változtatás eszköze?

A döntéshozatal eszköze. Tudósként és klinikusként 30 évvel ezelőtt kezdtem a karrieremet. Körülbelül 15 évvel ezelőtt kezdtem vizsgálni munkám etikai vonatkozásait és társadalmi hatásait. Számos helyi, nemzeti és nemzetközi bizottságot látogattam meg.

Emlékszem, hogy írtam egy jelentést az egészségügyi miniszternek. Két évig dolgoztam értekezleteket és megbeszéléseket szervező szakértőkkel, és amikor a miniszter végül megkapta a jelentést, eljött a választások ideje. A halom aljára került, és az újonnan megválasztott miniszter semmit sem akart tenni ezzel a jelentéssel.

2014-ben arra kértek, hogy támogassam a Zöld pártot és szerepeljek a választási listán, és igent mondtam. Tagja lettem a belga szenátusnak, és helyet kaptam az Európa Tanácsban. Aktív politikus lettem. Ugyanúgy, mint a bizonyítékokon alapuló orvoslásnak, döntéseinknek és politikáinknak is tényeken kell alapulnia, nem pedig álhíreken és alternatív információkon. Tudósként be akarom vonni a tudományt a politikai döntéshozatalba.

Miért mentél a Zöld pártba?

Körülbelül 25 évvel ezelőtt egy kollégám megkért, hogy foglalkozzam  a környezet termékenységre gyakorolt ​​hatásaival. Akkor még senki sem tudott sokat a témáról. Elkezdtem kutatni és az endokrin rendellenességek sokkoló hatásaira bukkantam, amelyek hosszú távúak és transzgenerációsak. Rettenetes, és nem beszélünk róla. Nagyon sok lobbizás folyik, és ez egy bonyolult terület. Ettől a pillanattól kezdve nagyon foglalkoztattak az ökológiai kérdések, és ez az egyik politikai területem lett. Környezetvédelmi kérdésekkel foglalkozom, mint például a mikroműanyagok, a nanotechnológiák vagy a hormonálisan károsító anyagok.

Évekig rejtegetted transznemű identitásodat. Meg akartad védeni magad? Mi volt az átalakulásod legnehezebb része?

Mindig nő voltam, csak az emberek nem látták. Nem rejtettem el magam, hanem harcoltam magam ellen. Vannak, akik úgy gondolják, hogy ez választás kérdése vagy egy divat… Nem! 40 éves koromban tettem meg a nagy lépést, mert ennyi időbe telt, mire elfogadtam és megértettem, hogy mi történik.

Akkor még nem volt internet, és nem rendelkeztem információkkal, ezért megpróbáltam elfojtani tanulással és kemény munkával. Természetesen ez nem sikerült, és 40 évesen értem el azt a pontot ahonnan már nem volt visszaút. Az átalakulásom után nem vesztettem el egy beteget sem, mert sokkal boldogabb ember lettem és szabad.

De megjártam a poklot ... Az átmenet nem könnyű, alkalmazkodnod kell. Az emberek végre úgy látnak téged, ahogy mindig is láttad magad, még akkor is, ha azt gondolják, hogy már egy másik embert látnak. Nem akarom, hogy a múltam kizárólag a transzneműségemre redukálódjon, ez csak az identitásom egyik része. Sok más része is van van. Azt akarom, hogy az emberek a munkám, a politikai cselekedeteim miatt beszéljenek rólam. Nem hiszem, hogy a nemed, a bőrszíned, a vallásod vagy a szexuális irányultságod ennyire fontos lenne.

Feminista vagy?

Természetesen feminista vagyok. Egész életemben feminista voltam. De most, hogy lehetek nőként feminista, az egész új értelmet nyert. Annyi nemek közötti egyenlőtlenséget, annyi diszkriminációt látok. Nagyon sok tennivaló van még olyan országokban is, mint Belgium!

Például az egyetemen tanuló női hallgatóim mindig megkérdőjelezik és kétségbe vonják teljesítményüket és a képességeiket a doktori fokozat megszerzéséhez, míg a férfi hallgatók nem. A nőket arra kondícionálják, hogy ne higgyenek magukban.

Éreztél aggodalmat a  #MeToo mozgalom miatt?

A #MeToo mozgalomnak két oldala van. A pozitív az, hogy a nők most kiállnak a juguk mellett, hogy lehet „nemet” mondani. Tudják, hogy nem kell bizonyos viselkedéseket elfogadniuk feletteseiktől vagy bárki mástól. Ha nem akarják, hogy főnökük a vállukra tegye a kezét, nemet mondhatnak. Nem maradnak csendben, és megosztják tapasztalataikat.

A negatív szempont az, ahogyan néhány férfit tárgyalás nélkül nyilvánosan üldöztek vagy elítéltek. Ezegyfajta boszorkányüldözés volt.

Európainak és/vagy belgának érzed magad?

Olyan sokat jártam a világot, ezért elsősorban világpolgár vagyok. Ezután európai. Azután belga. És flamand vagyok. Végül én Oudernaarde-ból származom.

Mindezek az identitások együtt léteznek. Az identitás többrétegű dolog. Olyan könnyű azt mondani: "Flamand vagyok, tehát nem vagyok belga." Ezt nem értem. Nincs gondom azzal, hogy az emberek nacionalistának érzik magukat, ha ez valami pozitív és nem kirekesztő. Bárcsak az emberek büszkébbek lennének az európai kontinensre.

Európára gondolva mi okoz benned indulatot vagy félelmet?

Európa a második világháború után jött létre, hogy elkerülje a kontinensen a háborúkat. Ez olyan közös értékeken alapszik, mint az emberi jogok, a demokrácia vagy a jogállamiság. Ezek azok az alapvető kérdések, amelyeket még mindig megvédünk az Európa Tanácsban, az első európai szintű intézményben. Fáj és aggaszt, hogy egyes európai politikusoknak a biztonság és a jólét fontosabbak mint az emberi jogok. Fáj azt hallani, hogy a többi kontinensről érkező embernek nem szabad azonos jogokkal rendelkezniük.

Az elmúlt 30–40 évben az EU fordulatot vett és főleg a pénzügyi és a neoliberális politikára koncentrált. Sokkal jobban képviseli a nagy multinacionális vállalatok érdekeit, mint az európai polgárokat. Vannak, akik már nem hisznek az európai projektben, elfordulnak tőle és azt akarják, hogy szétessen. Az EU teljes pénzügyi és gazdasági narratívájának hiányzik a társadalmi, kulturális és politikai dimenziója.

Melyek a legsürgetőbb kérdések, amelyekkel az európai nők ma szembesülnek?

Egyenlőtlenség. Az egyenlőtlenség szegénységhez és kirekesztéshez, az oktatás hiányához, és a hatalomból való kirekesztéshez vezet. A nők továbbra is társadalmi igazságtalanság áldozatai. Leginkább az egyedülálló nőkre, a menekült nőkre gondolok, de nem kizárólag... Még a boldog házasságban élő, két gyermekes heteroszexuális nők is szembesülnek az egyenlőtlenséggel. Több nő él szegénységben, mint férfi. Ez legyen a mi prioritásunk, különösen egy ilyen virágzó kontinensen, ahol a legmagasabb az életszínvonal a világon. Képesnek kell lennünk arra, hogy javainkat egyenletesen, korrekt módon osszuk szét.

Mit üzennél a mai fiatal nőknek?

Az első és legfontosabb üzenet az, hogy elmondjuk a fiatal hölgyeknek, hogy higgyenek önmagukban és a lehetőségeikben. Ne gondold, hogy kevesebb vagy, mint a férfiak! Illetve azt mondanám nekik, hogy továbbra is küzdjenek a nemek közötti egyenlőtlenség ellen. Legyenek feministák! Ezt a férfiaknak is üzenem. Ezután arra bátorítanám a fiatal nőket, hogy válasszanak olyan pályát ami jók nekik és amit szeretnek.

A parlamentben mindig vannak férfiak a költségvetési és gazdasági bizottságokban, nők pedig a szociális vagy kulturális bizottságokban. A nőknek is be kell menniük ezekbe a bizottságokba. A költségvetés határoz meg mindent.

Úgy látom, sok fiatal nő visszatér a nemi sztereotípiához, amelyek ellen harcoltunk az elmúlt 30 évben. Ez társadalmunk és a reklámok eredménye. A nemek által erősen meghatározott társadalomban élünk, és a nemi szerepek még jobban rányomódnak a gyermekekre és a fiatalokra, mint amikor kicsi voltam. Nézd meg a játékokat! Már nincsenek semleges játékok. Ma sok lány és nő úgy gondolja, hogy az a feladata, hogy otthon maradjon és vigyázzon a gyerekekre...  Ugyanerre voltak kényszerítve a nagymamáink is.

Az eredeti itt érhető el: https://sistersofeurope.com/women-are-conditioned-not-to-believe-in-themselves/

 

Szólj hozzá

Idegentollak